"..er troen død uten gjerninger"

Den dagen jeg la ut forrige innlegg, anbefaling om filmen Vegas, så hadde jeg rekordantall besøkende og sidevisninger... Men ingen kommentarer... Hva skyldes det?
Er det ingen som har sett filmen, og derfor føler at de ikke kan uttale seg om saken..? Eller er det fordi jeg var litt krass, og folk ble litt provosert av det jeg skrev..?

Uansett... Akkurat det kan være det samme. Selv om jeg ikke hadde hatt noe i mot at folk skrev at de var uenige med meg. Men det jeg skrev, mener jeg helt seriøst. Jeg tror at mye av grunnen til at vi, i kristne sammenhenger, er skeptiske til narkomane, ungdommer på skråplanet, prostituerte, kriminelle osv, er at vi er uvitende om disse "avvikerne". Vi tror de er så ulike oss.
Ellers ser jeg den, at vi alle ikke kan ha vår "hjertesak" for de samme målgruppene, men det er ytterst få, som jeg kjenner, som i det hele tatt  forstår at jeg brenner for disse folka!

Se hva som står i Jak.2,14-26
14 Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? 15 Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, 16 og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» ? hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? 17 Slik er det også med troen: Har den ikke gjerninger, er den rett og slett død.
    18 Kanskje vil noen si: «Du har tro, jeg har gjerninger.» Vis meg din tro uten gjerninger, så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro.
19 Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde åndene tror det ? og skjelver! 20 Du tankeløse menneske, vil du ikke innse at tro uten gjerninger er til ingen nytte? 21 Var det ikke på grunn av gjerninger at vår far Abraham ble regnet som rettferdig da han bar fram Isak, sønnen sin, som offer på alteret? 22 Slik kan du se at troen virket sammen med gjerningene hans, og gjennom gjerningene ble troen fullendt. 23 Dermed ble dette skriftordet oppfylt: Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig, og han ble kalt «Guds venn». 24 Dere ser altså at mennesket blir regnet som rettferdig på grunn av gjerninger og ikke bare på grunn av tro. 25 Var det ikke slik med Rahab også, hun som var prostituert? Hun ble regnet som rettferdig på grunn av gjerninger, fordi hun tok imot utsendingene og slapp dem ut en annen vei. 26 For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger.

Nå vil jeg bare presisere at jeg mener ikke alle skal bruke tiden sin på narkomane, men gjør noe. Det er mange som trenger akkurat deg i dette landet!
Vel, dette avsnittet i bibelen treffer i hvertfall meg rett i hjerte, for jeg vet at jeg kunne gjort mye mer! Hva med dere...?

9 kommentarer

Silje

12.okt.2009 kl.20:05

Eg ska ærlig innrømma at eg ikkje brenne någe særligt for mennesker så slide å har komt skjeivt udav de generelt...stykt å sei de, men som du seie, alle kan ikkje brenna for di same tingå. Mennesker e forskjellige, å eg trur ikkje mine sterke sier e å fysisk hjelpa folk så slide. Eg konne aldri jobba me å hjelpa folk me rusproblemer, foreldre så slår, vold å alkohol osv osv..Eg har heller lyst å hjelpa me å vær me å finna kur/medisiner for sykdommar vha forskning. Eg tippe at viss eg hadde skreve ett innlegg der eg fortalte om forskning på ein sykdom, så hadde kje så mange engasjert seg i de helle. Du må liksom brenna for de sjøl for å konna engasjera deg heilhjerta. Nå e de jo generelt flærne folk så engasjere seg i di tingå du brenne for enn kjemi, hehe. Si de e samfunsanvsvar osv. Å heilt klart kjempeviktig å ta tag i! Nå svare eg bare for meg sjøl, å eg e kanskje egoistiske, men di så slide me sånne problemer øvelate eg te andre folk å hjelpa..så får eg konsentrera meg om någen andre områder så eg brenne mær for =)

Ragnhild Bjerga

13.okt.2009 kl.00:28

tora, eg har tenkt veldi på d der eg og..de bibelverså treffe meg veldi..eg har et ansvar, ikkje bare en del av et samfunnsansvar, men et kristent ansvar øvefor de "minste", Guds barn. eg har i øveflod - kaffor ikkje dela?? Gud har gitt meg utrolig møje - kaffor ikkje gi någe viare?

D e virkelig gjennom våre handlinger at en kan se ka en trur på..

Og me har forskjellige ting i livet me brenne for, så opptar oss og så me engasjere oss i. og slik ska d vær. MEN - d som står i Bibelen gjelde for alle kristne, om de brenne for narkomane, kriminelle, menighetsarbeid, kjemiske oppdagelser, misjonsmarka, osv - me har et ansvar! Me blir oppfordra/utfordra i Bibelen på mange områder, f eks i Matt kap 25, og Bergprekenen handle møje om alt me SKA gjør.. D handle om ansvaret vårt, uansett kor me e hen..og alle kan gjør någe.. me klare kje gjør alt, men alle kan gjør någe. Ka ville Jesus gjort? e Han me ska prøva å bli mer lik.

Silje, d handle om å vær et medmenneske..seie ikkje at en ska bjunna å jobba med desse folkå, at d e einaste jobben så betyr någe. men en har jo fritid, penger, ressurser og mange andre muligheter en kan bidra med någe på! eg meine at me må vær forsiktige med ansvarsfraskrivelse og..der e nok av di så lukke øynene og "vil ikkje blanda seg"...

Ragnhild Bjerga

13.okt.2009 kl.10:41

Silje, glømte å sei at eg suns d va ganske tøft gjort av deg å faktisk vær ærlig! sjøl om eg ikkje e heilt enig med dg, så e d bra du seie faktisk ka du meine.. :)

Silje

13.okt.2009 kl.10:45

ja, å eg satte de heila litt på spissen for å poengtera ,så ikkje missforstå..de e jo kje sånn at eg ikkje bryr meg, må kje tru de! Men eg e ikkje på de nivåe så dåkk e får å sei de sånn..å de e nok liga greit, for eg hadde aldri visst koss eg sko hjelpt di heller (udenom å gi penger ol) eg e ikkje go på de, eg vett ikkje ka eg sko ha jort, å eg trur ikkje eg har någe spesielle evner/gaver for å håndtera sånne situasjonar. De kan me jo lera me ein go utdannelse, sånn så dåkk jørr..men de så eg studere e de ikkje å mye fokus på sånne ting akkuratt..Så då har me sånne mennesker så dåkk =) Eg snakke om å fysisk gå inn å hjelpa di, ikkje de å vær ett medmenneske å gi någen kroner eller andre "passive" mådar å hjelpa på. for de kan jo alle jørr..men någen mennesker får ein ekstra glød for enkelte grupper..någen har rusproblemer, någen har funkjsonhemma mennesker, andre har folk så bler mobba osv osv. Så e de ikkje alle så trenge å ha någen speielle heller.. poenge mitt e bare at dåkk ikkje kan forventa at alle ska vær liga brennanes for rusmisbrugare som dåkk e..for meg så virke de litt som at dkk ikkje fårstår koffår ikkje alle andre e liga gira på dette her som dåkk..sjøl om dåkk seie at dåkk forstår at folk har forskjellige oppgaver..men eg tar sikkert feil..

Silje

13.okt.2009 kl.11:00

jo takk for de =) hehe. tenkte eg konne få i gang ein liden diskusjon her..hehe

tora marie

13.okt.2009 kl.11:40

nei nei, eg meine absolutt ikkje at adle ska var liga gira på dette så oss, men det går faktisk an å visa litt forståelse.. men d gjer du silje, så her går det kje på deg, men mange komme med desse utsagnå så går på om det e trygt, at me aldri må stola på sånne folk, koss i alle dager kan me var gla i ein kriminell, an har jo gjort någe skikkelig gale osv.... men det e det eg meine, at i kristne miljøer har me våre fordommer om koss me trur desse folkå e, mange e svært uvitande om at de faktisk e heilt normale personar så meg å deg.. ein kan snakka normalt med de, kødda med de osv... folk e rett å slett uvitande... eg syns og det va merkelig å begynna å jobba i fengsel, for ka fillen sko eg snakka med de innsatte om... men nå bare digge eg det!

Å det e og ein ting mange seie, at de ikkje får det te med sånne folk.. å det e heilt i orden å sei, hvis du har prøvd någen gong... eg kan sei at eg ikkje trives med jenter i ungdomsalderen eller ikkje får det te med dei, for eg har prøvd det, et år faktisk å litt lenger.... men hvis en bare seie det for det en trur at det ikkje går, så meine eg det bør prøvas... :) men det gjelde ikkje bare "våre" folk, det gjelde alt! å innlegget generelt, eg meine kje at adle ska engasjera seg for narkomane, men gjer någe... vær med å ha søndagskole hvis du kan trivas med det, vær med på et guttelag eller jentelag, hvis du kan trivas med det... vær ledar på leir, ha krik, sitta i styre for ungdomslaget, ha ein åpning, vær med å vask itte møte... ka som helst egentlig, men mange e sløve, å det meg inkludert! eg seie dette liga møje te meg sjøl! :)

Ragnhild Bjerga

14.okt.2009 kl.10:10

ja d e någe alle KAN gjør, men e så mange så ikkje gjør d dessverre. en trenge ikkje en utdannelse for å hjelpa andre mennesker.. Eg skjønne jo at folk brenne for ulike ting, sånn så du så vil hjelpa te med å finna en kur for sykdommer, osv. d e jo knallbra! men eg tenke litt på andres forståelse for det me brenne for, d du brenner for. d å visa litt interesse liksom. kanskje spesielt når det gjelde samfunnsansvaret vårt, suns eg.. ikkje bare ift narkomane, me snakke om ganske mange forskjellige grupper her.. men mange kristne har d litt sånn at det å bli lærer og sykepleier, d e normalt liksom, men å bry seg om andre ting, d e liksom rart, uforståelig..

kjempeviktig at me tar ansvar, me så forskjellige, og kan så mange forskjellige ting - og d må me bare benytte oss av! eg seie bare; Lykke te te oss! hehe..

neida, men d e vanskelig.. vanskelig å veda ka en ska gjør, vanskelig å engasjera seg, vanskelig å gå ut av boblå, bli utfordra på både åndelig vis og sosialt vis - "ka tenke folk nå??"

leste andakt i dag om lidelsen så følge med å bli kristen.. va litt skummelt, og vondt.. me ska oppleva å bli håna, spotta, mobba, osv - men frykt ikke, for Gud er med! rett oss opp i ryggen, smil og takk Gud! d kalle eg vanskelig..

d e så mange utfordringer så me møte på her i livet - me må huska me har Gud i ryggen, han har lovt å vær med oss kvar dag.. kor enn me jobbe og engasjere oss ;)

off blei møje rot dette...

Silje

19.okt.2009 kl.00:19

Ja, men de går jo begge veier og då..ein kan kje forventa at alle ska visa liga store interesse for ting som ein sjøl på alle ting. Eg personlig forstår ikkje heilt koffår dåkk syns de e så merkelig at folk flest ikkje engasjere seg så mye så dåkk..Feks Raggi, så brydde du deg jo ikkje någe særlig om rusproblematikk før årå itte Fjelltun itte så eg har oppfatta de jaffal..Eg meine de kje stygt på någen måde altså, eg bare lure...de virke liksom som at dåkk e så sjokka øve de på ein måde..å de bler jo veldig virkelig for dåkk så jobbe direkte me folk så lide pga de..men viss dåkk skrue tiå tebage te før dåkk jobba me di, så va dåkk kanskje liga "likeglydig" som dåkk føle andre e..? eg føle jaffal ikkje at eg bør gå ront å forventa at andre ska vær liga engasjert å brennanes for den nye kreftvaksinen for å ta et eksempel.(nå hørres de ut så eg e veldig engasjert i kreftvaksiner, men de va for å ta et eksempel..hehe).de e jo å hjelpa mennesker så har de vont de og..bare ein aen kategori..

men de e bra dåkk minne på å engasjera seg for all del! alle trenge de på ein elle aen måde..å som du seie Tora, så e de jo kje spess rus de trenge å vær bare de e någe..å de va bra =)

Ragnhild Bjerga

19.okt.2009 kl.18:58

ok, fusst av alt - heilt rett at eg ikkje va liga engasjerte i dette før ette eg bjunte i fengselet. men kaffor? jo fordi eg ikkje visste om d! hadde jo ingen venner elle bekjente så jobbde i fengsel, med vanskeligstilte ungommar, med narkomane - absolutt ingen. så koss kunne eg interessera meg for någe eg ikkje visste om? min tanke om dette (legge vekt på at d e MIN tanke om, andre kan tenka d di vil..), e at eg har levd i den trygge boblå heile livet; kristen heim, kristne venner, lundeneset, fjelltun - eg har jo kje vært utenfor boblå i d heila tatt..og innenfor den boblå så snakke me ikkje om sånn ting - nettopp fordi ingen engasjere seg i sånt arbeid.

gjennom sånn en uvitenhet komme d og fordommer. fordi me ikkje kjenne te sannheten, koss verden faktisk fungere utenfor boblå vår..

ikkje sikkert eg hadde engasjert meg i d liga møje før, når eg bare hørte om d, som nå når eg faktisk jobbe med d. men eg trur d at d hjelpe om folk får veda koss faktisk mange folk i denne verden har d, her i Norge, velferdssamfunnet vårt, så me liksom har d så utrolig bra - og ja, me har d jo bra me og kan leva på den tanken, men ka med de så dette utenfor? de blir veldi fort glømt..

eg meine jo ikkje d at alle ska engasjera seg lika møje så meg, men suns d e viktig at någen faktisk opplyse de så ikkje jobbe med d, at sånn e d her faktisk. og sånn e d jo med de kreftvaksinene dine og - eg kan ingenting om d, for eg vett ingenting om d, du snakke jo ikkje om d hell omtrent.. prøv å forklar folk ka du faktisk holde på med, så kan folk få en slags forståelse for d.

eg kan jo kje gjør så møje for å hjelpa te med å finna sånn kur trur eg, (viss eg kan, så sei fra:) ), men d samfunnsansvaret alle har, d trenge en ikkje utdannelse te.. og eg meine d at ifølge Bibelen så har me ALLE et ansvar der, om d så bare e bønn, og d e kje bare bare ska eg sei dg!:)

Skriv en ny kommentar

hits